INSTAGRAM

Selain daripada aplikasi-aplikasi berbentuk pendidikan yang telah diwujudkan oleh para penyelidik, aplikasi seperti media sosial juga boleh dijadikan salah satu platfom untuk menyalurkan pendidikan kepada para pelajar. Antara aplikasi yang sering menjadi mainan remaja atau pelajar pada masa kini ialah “FACEBOOK”, “TWITTER”, dan “INSTAGRAM”.


Berdasarkan Wikipedia bahasa Melayu:
INSTAGRAM merupakan sebuah perkhidmatan perkongsian foto dan rangkaian sosial secara dalam talian yang membolehkan penggunanya mengambil gambar, meletakkan penapis digital dan menyebarkannya ke dalam pelbagai bentuk perkhidmatan rangkaian sosial termasuklah laman yang mendahuluinya seperti Facebook atau Twitter. Ciri pembeza yang terdapat di dalamnya adalah seperti mengurung foto kepada bentuk empat segi yang kelihatan sama dengan Kodak Instamatic dan imej Polaroid yang mempunyai beza jelas sebanyak nisbah bidang 4:3 dan selalunya digunakan oleh peranti kamera mudah alih.

Persoalannya, mengapakah guru memilih Instagram untuk menyampaikan ilmu? Seperti yang diketahui umum, Instagram merupakan aplikasi yang kebanyakan digunakan oleh masyarakat untuk bersosial. Malahan apabila ditanya di dalam kelas, 100% pelajar mempunyai akaun Instagram termasuk tenaga pengajar. Tambahan lagi, Instagram merupakan aplikasi yang boleh menggunakan video secara langsung yang dapat dipertonton oleh sesiapa sahaja dan dapat berinteraksi secara dua hala menggunakan ruang komen yang terdapat dalam video tersebut. Oleh itu, jelaslah di sini bahawa menerusi video secara langsung menggunakan aplikasi Instagram dapat memudahkan guru dan pelajar berinteraksi berkaitan bidang Pendidikan.

            Seperti yang diketahui umum, negara Malaysia kini sering dilanda dengan pelbagai musibah seperti banjir, jerebu dan paling terkini yang telah melanda negeri selatan tanah air iaitu pencemeran daripada pembuangan sisa toksik di Daerah Pasir Gudang, Johor. Kesan yang bahaya dan terlalu pantas tersebar menyebabkan kesemua sekolah di Daerah ini di arahkan tutup serta- merta sehingga berminggu-minggu. Bukan sahaja perkara ini merisaukan guru-guru, malahan ibu bapa juga berasa bimbang kerana silibus-silibus yang terpaksa diberhentikan. Oleh itu, para guru telah berusaha mencari platfom terkini dan mudah serta pantas yang dapat menghubungkan para pelajar dengan guru untuk berinteraksi.




            Guru dan para pelajar menentukan masa untuk bervideo secara langsung pada hari cuti. Guru menetapkan masa dan hari kepada pelajar untuk bervideo secara langsung bersama. Guru memastikan kesemua pelajar bervideo secara langsung bersama guru dan menulis nama mereka diruangan komen untuk memastikan kehadiran mereka direkodkan.


            Guru memulakan kelas dengan tajuk tatabahasa iaitu berkaitan ayat songsang. Semua pelajar perlu fokus dan memberikan jawapan diruangan komen secara langsung sekiranya guru bertanyakan soalan.



            Guru akan memantau pelajar dan akan memastikan kesemua pelajar faham berkaitan tajuk yang diajarkan oleh guru. Semua pelajar dapat memberikan tindak balas yang positif berkaitan tajuk dan soalan yang diajukan oleh pihak guru.



            Selesai video secara langsung bersama pelajar, guru meminta pelajar membuat latihan pengukuhan untuk mengetahui tahap kefahaman pelajar berkaitan tatabahasa iaitu ayat songsang. Guru memasukan dua bentuk soalan di bahagian foto. Pelajar perlu menyalin dan menjawab soalan tersebut kemudian pelajar dan guru akan mengadakan perbincangan di dalam kelas apabila sekolah beroperasi kembali.




            Guru bertanyakan maklum balas daripada pihak pelajar, mereka menyatakan bahawa, belajar secara video langsung bersama guru kelihatan menarik dan lebih berkesan kerana pendekatan yang digunakan berlainan serta lebih kepada mesra teknologi. Pelajar memohon kepada pihak guru untuk membuat sesi pembelajaran dan pemudahcaraan yang sebegini lebih kerap pada masa akan datang.

~Berikut merupakan sebahagian video rakaman di Instagram secara langsung~











Comments

Popular posts from this blog

TATABAHASA: AYAT SONSANG

TATABAHASA: AYAT TUNGGAL

TATABAHASA: JENIS AYAT