APLIKASI “youtube”
“BEST!”, “SERONOK!”,”MUDAH!”, antara maklum balas yang
diberikan oleh beberapa orang pelajar berkenaan penggunaan TEKNOLOGI dalam Pendidikan.
Malahan, PERDANA MENTERI MALAYSIA, Tun Dr
Mahathir Mohamad juga mahu pelajar menguasai teknologi terkini dalam
pembelajaran supaya tidak ketinggalan.
SECARA KONKLUSINYA, jelaslah bahawa Penggunaan
TEKNOLGI dalam pdpc di sekolah banyak memberi kesan yang baik kepada pelajar
seperti menjimatkan masa, menjadikan pengajaran lebih menarik, memudahkan
pencarian maklumat, melahirkan generasi yang celik IT, dan secara tidak
langsung dapat meningkatkan kemahiran guru dalam bidang teknologi.
YOUTUBE merupakan salah satu platform digital yang
terkenal dan sering kali digunakan oleh masyarakat terutamanya golongan remaja
kini. NAMUN, penggunaan youtube kini tidak terhad kepada dunia hiburan
semata-mata TETAPI juga boleh dijadikan medium pengajaran dan pembelajaran
antara guru dan pelajar.
REFLEKSI atau maklum balas daripada pihak pelajar akan diperoleh secara langsung dan mudah serta pantas tanpa perlu menggunakan pen atau kertas.
Penggunaan teknologi youtube ini telah dilaksanakan dalam pengajaran subjek bahasa Melayu (Komsas-sastera) di mana pelajar diminta untuk memuat naik terlebih dahulu video lakonan mereka berkaitan dengan DRAMA HADIAH dalam buku antologi bahasa Melayu Tingkatan 1
Melalui penggunaan teknologi youtube ini, pelajar bukan
sahaja dapat menyerlahkan BAKAT mereka bahkan juga dapat menyulam nilai-nilai
murni yang positif seperti nilai KERJASAMA, TELERONSI dan SEMANGAT BERKUMPULAN.
Ini terbukti apabila mereka dapat MELAKONKAN watak-watak
dengan baik, MEMILIH tempat, pakaian, suasana dan jalan cerita yang menarik
untuk dipertontonkan menerusi aplikasi seperti youtube ini. Hal ini terbukti
berdasarkan jumlah tontonan yang ramai dan komen-komen yang menarik daripada
pihak luar dan rakan- rakan mereka sendiri.
Selepas video mereka dimuat naik, guru telah memberikan tiga
soalan KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi) untuk mendapatkan maklum balas
atau refleksi daripada pihak pelajar. SANGAT MENAKJUBKAN! Apabila semua pelajar
dapat memberikan respon yang sangat menarik.
Pada waktu kelas bersama pelajar, guru telah menunjukkan
semula video drama yang telah dilakonkan oleh beberapa rakan kelas mereka. Pelajar
perlu memberikan komen kepada rakan-rakan mereka sama ada negatif atau positif.
Kemudian guru meminta wakil setiap kumpulan untuk menjawab
soalan KBAT yang diberikan oleh guru secara lisan dan lebih menarik. Tambahan
lagi, guru juga meminta pelajar memilih pelakon yang paling kreatif dan
berkesan lakonannya untuk diberikan penghargaan oleh pihak guru.
Bagi menarik minat para pelajar lagi, pihak guru meminta
pelajar secara berkumpulan untuk memberikan refleksi secara langsung di dalam
kelas dan meminta wakil setiap kumpulan untuk membentangkan dan menjelaskan
tentang jawapan yang diberikan oleh mereka.
KONKLUSINYA! Penggunaan aplikasi media seperti YOUTUBE sangat
membantu dalam sesi pembelajaran dan pemudahcaraan. Bukan sahaja guru, malahan
pelajar juga menjadi sangat kreatif, semangat dan inovatif. JELASLAH bahawa
aplikasi YOUTUBE ini bukan hanya untuk memperoleh hiburan semata-mata juga
menjadi medium perhubungan antara pelajar dan pengajaran.
~BERIKUT MERUPAKAN BEBERAPA KOMEN YANG TELAH DIBERIKAN OLEH
PELAJAR~
"menarik dan berharap cikgu dapat buat kelas macam ni selalu!"
PUTERI
PUTERI
"lebih mudah difahami, santai dan tidak bosan"
MIRZA
"best! dan tidak perlu menghadap buku sahaja"
DANIAL
video youtube:

Comments
Post a Comment